Den klassiske gitarens dag – søndag 1. mars 2015

Søndag 1. mars arrangerer Forening for klassisk gitar i Norge, i samarbeid med lokale arrangører, konserter med klassisk gitar over hele landet. Vi har valgt å kalle arrangementet for «Den klassiske gitarens dag». Formålet med dette arrangementet er å sette fokus på den klassiske gitaren og dens utøvere, og på lokale klassiske gitarmiljøer. Konsertene vil presentere hele bredden av utøvere, fra amatører, kulturskoleelever, elever ved musikklinjer ved videregående skoler, studenter ved universitet og høgskoler, til pedagoger og profesjonelle utøvere.

Det er første gang det klassiske gitarmiljøet i Norge samles på denne måten, og vi har klart å mobilisere ca. 50 navngitte gitarister som spiller klassiske gitarkonserter søndag 1. mars under arrangementet «Den klassiske gitarens dag». I tillegg deltar mange gitarister i massemønstringene i Trondheim, Sarpsborg, Tromsø og Narvik som ikke er navngitt på det nåværende tidspunkt. Vi har tro på at vi nærmer oss totalt 100 utøvere på klassisk gitar som spiller under Den klassiske gitarens dag.

Foreningen for klassisk gitar har ambisjoner om at «Den klassiske gitarens dag» skal bli et årlig arrangement, og at arrangementet skal vokse betydelig i 2016 med flere konserter og flere utøvere.

Det blir konserter i Oslo, Bergen, Tromsø, Drammen, Hønefoss, Trondheim, Narvik, Sarpsborg og Kristiansand.