Våre prosjekter 2019-2020

Kjære medlemmer og klassiske gitarentusiaster!

Den 30. mars 2019 holdt FFKGN årsmøtet sitt på Norges Musikkhøgskole. Under dette møtet presenterte Asbjørn Voster, Runar Kjeldsberg og jeg arbeidet vi gjorde i forrige sesong og planene vi har for den kommende sesongen:

Vi har jobbet med større tilstedeværelse på sosiale medier (Facebook) der gitarrelaterte hendelser (konserter, nyheter og artikler) blir synliggjort. Vi vil fortsette dette arbeidet i inneværende sesong.

Vi feiret Den klassiske gitarens dag (DKGD) 6. februar på 12 forskjellige steder rundt om i landet. Studenter, amatører og profesjonelle markerte i år 5-års jubileum for dette arrangementet!

Vi spanderte i år et handlenett med FFKGN-logo til alle som deltok, og vi vil fortsette med å gi en liten oppmerksomhet til alle som deltar også neste år. Vi ber  aktuelle arrangører om å allerede nå sette av 1. februar 2020 til Den klassiske gitarens dag!

Et annet høydepunkt i fjor var starten på en podcast-serie laget av gitarprofessor Sven Lundestad. Første podcast ble publisert på DKGD i år og presenterer tre store klassiske gitarister fra det 20. århundre: Segovia, Bream og Williams. Vi planlegger 3 nye podcaster denne sesongen.

Et annet av våre tiltak for å øke interessen for klassisk gitarar var å sponse  vinneren av konkurransen i Guitar Nordic med NOK 10.000. Årets pris gikk til den unge finske gitaristen Rami Blomqvist som til høsten gjennomfører 3 konserter på musikkskolene i Kolbotn, Asker og på Karmøy til inspirasjon for de unge gitarelevene der. Vi har planlagt å fortsette med lignende tiltak.  Send oss ​​en epost hvis skolen din ønsker å være vert for en konkurransevinner!

Det sier seg selv at ingen av våre aktiviteter og tiltak ville være mulig uten støtte fra våre medlemmer. FFKGN er den nasjonale plattformen for klassisk gitar, så vi håper at du blir medlem og / eller kan gjøre en dugnadsinnsats for foreningen (se høyre side). Norge har stor aktivitet når det gjelder klassisk gitar, og det er vårt mål å gjøre dette mer synlig. Denne nasjonale plattformen er helt avhengig av at gitarister, gitarlærere, studenter, foreldre og entusiastiske amatører støtter oss ved å bli medlem, informere andre og gjøre en dugnadsinnsats..

Randall Avers

co-leder FFKGN