Den klassiske gitarens dag (DKGD) har vært arrangert årlig siden 2015. og avholdes rundt den første søndagen i februar hvert år. Vi vil med dette arrangementet synliggjøre den klassiske gitaren gjennom våre mange utøvere og miljøer i hele Norge.

DKGD ble første gang arrangert i 2015, da deltok rundt 50 utøvere på 9 konserter over hele landet. I 2020, før pandemien, ble det arrangert hele 14 konserter. Utøverne er elever ved kulturskoler og musikklinjer ved videregående skoler, studenter ved universiteter og høgskoler, profesjonelle og amatører. Sammen med lokale arrangører har vi hatt konserter i Narvik, Tromsø, Mo i Rana, Trondheim, Molde, Bergen, Bømlo, Stord, Stavanger, Randaberg, Jørpeland, Karmøy, Lindesnes, Kristiansand, Vang , Kongsberg, Hønefoss, Ås, Holmestrand, Drammen, Sarpsborg, Indre Follo, Asker og Oslo. Gjennom disse arrangementene har vi  fått en betydelig synlighet i mediene, både lokalt og nasjonalt.

Vi har et klart mål om at Den klassiske gitarens dag skal vokse både i omfang, kvalitet og synlighet. Vi fortsetter med nasjonale arrangementer i 2021 (utsatt til 5. nov) og 2022. Denne gangen sponser vi arrangører som vil være vert for en finalist fra UMM. som kommer og spiller 15-20 minutter på deres arrangement. Foreningen dekker reise og evt. honorar, arrangør dekker opphold.
Vil du bidra, eller har du idéer, setter vi pris på at du tar kontakt med styret på post@klassiskgitarforening.no